Pers

Veruit het beste concert met uitsluitend blokfluiten dat ik ooit heb gehoord

24 juni 2007

Recensie van het concert 'The Flute-Heaven of the Gods'
New England Conservatory's Jordan Hall - 17 juni 2007
Boston Early Music Festival

Dit was een groep van twaalf jonge professionele blokfluitisten die speelden op ongeveer 25 renaissance-blokfluiten, onder leiding van Paul Leenhouts. Van alle concerten met uitsluitend blokfluiten die ik ooit heb gehoord was dit concert voor mij veruit het beste. Hier enkele hoogtepunten:

De improvisatie op Boffons, waarbij Andreas Böhlen het publiek in liep.
De prijs voor het mooiste akkoord van het concert, en misschien wel van het hele festival gaat naar de voorlaatste kadens van Bachs koraal Leit uns mit deiner rechten Hand. Ik vond dit programmablok (met zettingen van Vater unser im Himmelreich) erg vierkant en Duits vergeleken met de dansmuziek die eraan vooraf ging, en plotseling was het niet meer vierkant. Natuurlijk was de verrassende kwaliteit alleen mogelijk vanwege een onberispelijke intonatie.
Een laag kwartet speelde Triste Espana sin ventura. Tijdens het grootste gedeelte van het concert speelden alle spelers, op instrumenten van de sopraan of alt tot aan de drie meter hoge subcontrabas. Maar in deze set wisselde een laag consort (met een c-bas in de bovenstem) af met een hoog consort. Ik vond het inspirerend, en ik hoop dat de mensen waarmee ik speel dat ook vonden, dat het hele concert werd uitgevoerd zonder bladmuziek (behalve voor de dirigent). Tom Zajac merkte op dat de tien minuten muziek die hij voor de opera uit zijn hoofd had geleerd hiermee vergeleken kinderspel werd.

Laura Conrad, laymusic.org
Meer recensies
Wonderschoon blokfluitspel - Thiemo Wind, De Telegraaf
Ademloos zat ik te luisteren naar het warme geluid... - Paul Witteman, De Volkskrant
Prachtige klank, gevormd met flexibiliteit en een verfijnde smaak - Pablo J. Vayón, Diario de Sevilla
Een bewonderenswaardige eenheid - Jan van Hasselt, De Nieuwsbode Bunnik
Veruit het beste concert met uitsluitend blokfluiten dat ik ooit heb gehoord - Laura Conrad, laymusic.org
Een magisch en gecoördineerd orgel - Manuel Millán de las Heras, Blog "Cuenca Cultura"
Een ensemble van virtuozen - Pedro Mombiedro, Voces de Cuenca
Koninklijke klankbelevenis - Ulrich Coppel
Een sonoor, vol klinkend geluid - Roel Sikkema, Nederlands Dagblad
Verbazingwekkende eenheid, muzikaliteit en dynamische interpretatie - Marco Antonio de la Ossa, La Tribuna de Cuenca
Een genot voor oren en ogen - Matthias Nowakowski, Der Westen - Schwelm
Een prachtige en buitengewone historische samenhang - Chamber Music Today
Zo klinkt de blokfluitenhemel - Anthony Fiumara, Trouw
Programma en spel grensden aan perfectie - Anthony Rowland-Jones, The Recorder Magazine
Flexibiliteit en fantasie - Inés Zimmermann, Tibia
Een bijzondere klankervaring - Gritli Kohler-Nyvall, Windkanal
Schitterend scala aan klankkleuren - Mark Longaker, Early Music America
Wat een dromerige muzikale wereld! - Robert Strobl, Toccata | Alte Musik aktuell
Schitterend gespeeld - Johan van Veen, MusicWeb International
Nieuw publiek - Jaïr Tchong, Mixed World Music
Een muzikale wereld van uitzonderlijke klasse - Gerd Lünenbürger & Rahel Stoellger, Tibia

Schrijf U in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Vul uw e-mail adres het veld hieronder en druk op "versturen".